La Perle już od lat Twoim drogowskazem do Zdrowych Stóp

Logo

La Perle już teraz

REGULAMIN ORGANIZACYJNY PODMIOTU LECZNICZEGO

LA PERLE WIELKOPOLSKIE CENTRUM PODOLOGICZNO -MEDYCZNE JOANNA MECDORF

Dział I. Podstawy prawne funkcjonowania

§ 1

  1. LA PERLE WIELKOPOLSKIE CENTRUM PODOLOGICZNO – MEDYCZNE Joanna Mecdorf (nazwa skrócona: La Perle WCP-M) jest podmiotem leczniczym będącym przedsiębiorcą.
  2. La Perle WCP-M działa na podstawie i z poszanowaniem:
    • powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 799) oraz ustawy z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 581) i wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych;
    • wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Wielkopolskiego;
    • niniejszego Regulaminu organizacyjnego podmiotu leczniczego.

Dział II. Postanowienia ogólne

§ 2

Niniejszy regulamin określa organizację i porządek procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w La Perle WCP-M, a w szczególności:

  1. cele i zadania La Perle WCP-M;
  2. miejsce udzielania świadczeń;
  3. rodzaj działalności, zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
  4. strukturę organizacyjną, zadania poszczególnych komórek oraz zasady współpracy pomiędzy komórkami organizacyjnymi;
  5. przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych;
  6. warunki współdziałania z innymi podmiotami leczniczymi w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia pacjentów i ciągłości postępowania;
  7. sposób kierowania placówką;
  8. wysokość opłat za udostępnianie dokumentacji medycznej;
  9. wysokość opłat za świadczenia zdrowotne;
  10. organizację procesu udzielania odpłatnych świadczeń zdrowotnych;
  11. prawa i obowiązki pacjenta.

§ 3

Dla celów Regulaminu przedstawione poniżej pojęcia przyjmują następujące znaczenie:

  • „Placówka, La Perle WCP-M” – LA PERLEWIELKOPOLSKIE CENTRUM PODOLOGICZNO -MEDYCZNE Joanna Mecdorf,
  • ”Dyrektor” – osoba uprawniona do kierowania La Perle WCP-M oraz do reprezentowania go na zewnątrz – Joanna Mecdorf;
  • „świadczenie zdrowotne” – działanie służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działanie medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania, w szczególności związane z badaniem i poradą lekarską, leczeniem, badaniem diagnostycznym oraz czynnościami z zakresu zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze
  • „Pacjent” – osoba zwracająca się o udzielenie świadczeń zdrowotnych lub korzystająca ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych lub osobę wykonującą zawód medyczny;
  • „UDL” – ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 799)
  • „UPP” – ustawa z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 581)

§ 4

  1. La Perle WCP-M zostało utworzone przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – Joannę Mecdorf.
  2. Podmiot leczniczy działa pod następującą firmą ”La Perle WIELKOPOLSKIE CENTRUM PODOLOGICZNO -MEDYCZNE Joanna Mecdorf”.

§ 5

Postanowienia Regulaminu obowiązują wszystkich pracowników i współpracowników La Perle WCP-M, a także Pacjentów i osoby Pacjentom towarzyszące.

Dział III. Cele i zadania podmiotu, rodzaj działalności leczniczej oraz zakres i miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych

§ 6

  1. Zasadniczym celem Placówki jest prowadzenie działań zmierzających do ochrony oraz poprawy stanu zdrowia społeczeństwa poprzez organizowanie i prowadzenie działalności leczniczej, oraz stałe monitorowanie i podnoszenie jakości udzielanych świadczeń, a także propagowanie zdrowego trybu życia oraz przestrzeganie praw pacjenta, w szczególności określonych w UPP.
  2. Do zadań La Perle WCP-M w szczególności należą:
    1. prowadzenie działań ułatwiających Pacjentom uzyskanie świadczeń zdrowotnych, w tym rejestracja na wizyty,
    2. udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu specjalistycznej opieki zdrowotnej, w ramach poradni chirurgii urazowo-ortopedycznej,
    3. udzielanie świadczeń fizjoterapeutycznych w zakresie rehabilitacji ambulatoryjnej, w tym diagnostyki komputerowej stóp i chodu w ramach gabinetu fizjoterapii;
    4. udzielanie świadczeń fizjoterapeutycznych w zakresie projektowania indywidualnych wkładek ortopedycznych u dzieci i dorosłych w ramach pracowni projektowania wkładek ortopedycznych;
    5. udzielania świadczeń zdrowotnych z zakresu pielęgniarstwa, w tym usuwanie szwów oraz diagnostyka ABI w ramach gabinetu diagnostyczno-zabiegowego;
    6. wykonywanie obowiązków nałożonych przez powszechnie obowiązujące przepisy, w tym prowadzenie dokumentacji medycznej;
    7. zapewnienie wymaganej sprawozdawczości i rachunkowości;
    8. dbałość o jakość wykonywanych świadczeń zdrowotnych, dbałość o prawa Pacjenta i zapewnienie ich wykonywania.

§ 7

  1. Podmiot leczniczy La Perle WCP-M prowadzi działalność leczniczą w rodzaju ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych i udziela świadczeń zdrowotnych w zakresie:
    1. chirurgii urazowo-ortopedycznej,
    2. fizjoterapii (rehabilitacja ambulatoryjna),
    3. projektowania indywidualnych wkładek ortopedycznych,
    4. pielęgniarstwa,

    – w tym podejmuje działania służące ratowaniu, przywróceniu i poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.

  2. Miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych przez La Perle WCP-M jest zakład leczniczy przyul. Wojska Polskiego 33B budynek C, lok. 156, 62-510 Konin.
  3. La Perle WCP-M nie udziela bezpłatnych świadczeń zdrowotnych osobom ubezpieczonym w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia.
  4. La Perle WCP-M nie udziela świadczeń stacjonarnych lub całodobowych.

Dział IV. Kierowanie La Perle WCP-M

§ 8

  1. Placówką kieruje Dyrektor, który pełni funkcję kierownika w rozumieniu UDL i reprezentuję ją na zewnątrz.
  2. Dyrektor samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące Placówki i ponosi za nie odpowiedzialność.
  3. Dyrektor wykonuje czynności pracodawcy w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy.

§ 9

Do obowiązków Dyrektora należy w szczególności:

  1. organizowanie i kierowanie pracą podległych mu pracowników i współpracowników;
  2. planowanie, koordynowanie i nadzorowanie głównych zadań Placówki;
  3. nadzór nad całością gospodarki finansowej, w tym zatwierdzenie planów inwestycyjnych;
  4. tworzenie i wydawanie aktów wewnętrznych (zarządzenia);
  5. wydawanie upoważnień i pełnomocnictw ogólnych oraz do załatwiania określonych spraw,
  6. reprezentowanie Placówki przed organami kontroli zewnętrznej w trakcie ich przeprowadzania i w postępowaniu pokontrolnym,
  7. rozpoczynanie i kończenie współpracy z pracownikami oraz współpracownikami Placówki;
  8. występowanie i współpraca z mediami;
  9. przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków, skarg i zażaleń Pacjentów i pracowników;
  10. prowadzenie polityki kadrowej gwarantującej odpowiedni poziom udzielanych świadczeń.

§ 10

  1. Dyrektor kieruje Placówką przy pomocy osób na samodzielnych stanowiskach działających na podstawie udzielonych im pełnomocnictw lub zakresów czynności.
  2. Do podstawowych obowiązków w/w osób należy w szczególności:
    1. organizacja pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy,
    2. egzekwowanie od podległych pracowników należytej jakości pracy,
    3. zapewnienie przestrzegania porządku i dyscypliny pracy przez podległych pracowników,
    4. zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
    5. stosowanie obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny oraz wyników pracy podległych pracowników,
    6. wdrażanie do stosowania ogólnie obowiązujących przepisów prawa oraz przepisów wewnętrznych obowiązujących w Placówce,
    7. organizowanie prawidłowego zabezpieczenia i przechowywania dokumentów znajdujących się w jednostce organizacyjnej.

§ 11

Podczas nieobecności Dyrektora zastępstwo pełni upoważniony przez niego pracownik.

§ 12

  1. Do podstawowych obowiązków wszystkich pracowników Placówki należy:
    1. dbałość o interesy pracodawcy,
    2. przestrzeganie obowiązujących regulaminów,
    3. sumienna i rzetelna praca,
    4. wykonywanie powierzonych obowiązków,
    5. samokształcenie,
    6. przestrzeganie przepisów bhp i p.poż.,
    7. zgłaszanie wszelkich nieprawidłowości i uwag ,
    8. odpowiedzialność za powierzone zadania i obowiązki.
  2. Do obowiązków pracowników rejestracji należy:
    1. udzielanie Pacjentom kompetentnych i wyczerpujących informacji o dniach i godzinach pracy w Placówce, a także obowiązujących przepisach w zakresie działalności Placówki;
    2. rejestrowanie Pacjentów poprzez zgłoszenia osobiste, telefoniczne lub elektroniczne;
    3. organizacja, porządkowanie i przechowywanie dokumentacji medycznej w wyznaczonych do tego, zamkniętych miejscach;
    4. po zakończeniu przyjęć umieszczanie dokumentacji medycznej w wyznaczonych do tego, zamkniętych miejscach;
    5. prowadzenie dziennej ewidencji przyjęć Pacjentów.
  3. Personel medyczny udzielający świadczeń zdrowotnych w La Perle WCP-M zobowiązany jest do wykonywania działalności leczniczej z należytą starannością. W szczególności do jego obowiązków należy:
    1. wykonywanie kwalifikacji Pacjentów do udzielenia świadczeń zdrowotnych;
    2. udzielanie wyjaśnień i odpowiedzi na pytania Pacjentów związanych z udzielanymi świadczeniami;
    3. weryfikacja dokumentacji dostarczonej przez Pacjenta oraz odebranie zgody na udzielenie świadczenia zdrowotnego od Pacjenta;
    4. wykonywanie świadczeń zdrowotnych i monitorowanie stanu zdrowia Pacjenta;
    5. dokonywanie odpowiednich wpisów w dokumentacji medycznej;
    6. dbałość o jakość świadczonych usług oraz o prawa Pacjenta.
  4. Pracownicy Placówki mają prawo do:
    1. poszanowania przez przełożonych i współpracowników,
    2. zapewnienia odpowiednich warunków pracy i realizacji wszelkich uprawnień pracowniczych zagwarantowanych prawem pracy,
    3. samodzielnego działania i kontaktowania się z pracownikami innych komórek organizacyjnych w załatwianiu spraw z zachowaniem przyznanych upoważnień,
    4. odwołania się od decyzji i poleceń przełożonego, jeżeli są one sprzeczne z obowiązującymi przepisami lub racjonalnym i korzystnym sposobem wykonania.

Dział V. Struktura organizacyjna i szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych oraz współdziałanie między tymi komórkami

§ 13

  1. W skład zakładu leczniczego noszącego nazwę La Perle WIELKOPOLSKIE CENTRUM PODOLOGICZNO-MEDYCZNE wchodzą następujące jednostki organizacyjne oraz komórki organizacyjne:
  2. Jednostka organizacyjna nr 01: La Perle Wielkopolskie Centrum Podologiczno-Medyczne adres: ul. Wojska Polskiego 33B budynek C, lok. 156, 62-510 Konin.
    Komórka organizacyjna nr 001: Poradnia chirurgii urazowo-ortopedycznej adres: ul. Wojska Polskiego 33B budynek C, lok. 156, 62-510 Konin
    HC.1.3.3 Leczenie ambulatoryjne specjalistyczne, 25 Ortopedia i traumatologia narządu ruchu 1580 Poradnia chirurgii urazowo-ortopedycznej
    Komórka organizacyjna nr 002: Gabinet fizjoterapii adres: ul. Wojska Polskiego 33B budynek C, lok. 156, 62-510 Konin HC.2.3 Rehabilitacja ambulatoryjna 105 Fizjoterapia 1310 Dział (pracownia) fizjoterapii
    Komórka organizacyjna nr 003: Gabinet diagnostyczno-zabiegowy adres: ul. Wojska Polskiego 33B budynek C, lok. 156, 62-510 Konin HC.4.9 Pozostałe usługi pomocnicze 05 Chirurgia ogólna 89 Pielęgniarstwo chirurgiczne 105 Fizjoterapia HC.4.6 Usługi pielęgnacyjne 107 Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna 9450 Gabinet diagnostyczno-zabiegowy
    Komórka organizacyjna nr 004: Pracownia projektowania wkładek osrtopedycznych
    adres: ul. Wojska Polskiego 33B budynek C, lok. 156, 62-510 Konin HC.4.9 Pozostałe usługi pomocnicze 105 Fizjoterapia HC.5.2.9 Pozostałe wyroby 105 Fizjoterapia 8200 Pracownia lub punkt zaopatrzenia w środki pomocnicze
  3. Zakład leczniczy obejmuje m.in. rejestrację oraz gabinety służące do udzielania świadczeń zdrowotnych.
  4. Strukturę organizacyjną zakładu leczniczego określa Regulamin. Jednostki organizacyjne tworzy, przekształca i likwiduje Dyrektor.

§ 14

  1. Do realizacji zadań i celu, dla którego La Perle WCP-M został utworzony niezbędne jest współdziałanie komórek organizacyjnych. Odbywa się to poprzez:
    1. usprawnianie procesów informacyjno-decyzyjnych – prawidłowy przepływ informacji diagnostycznych, leczniczych, organizacyjnych,
    2. prawidłową realizacja zadań La Perle WCP-M,
    3. integrację działań komórek organizacyjnych;
    4. dbanie o należyty wizerunek La Perle WCP-M,

Dział VI Przebieg procesu udzielania świadczeń

§ 15

La Perle WCP-M organizuje świadczenia zdrowotne w sposób zapewniający Pacjentom najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń, właściwą ich dostępność, a także właściwą jakość udzielanych świadczeń.

§ 16

  1. Świadczenia zdrowotne w La Perle WCP-M udzielane są wyłącznie przez osoby wykonujące zawód medyczny oraz spełniające wymagania określone w obowiązujących przepisach.
  2. WCP-M La-Perle dokłada wszelkiej staranności w celu zagwarantowania Pacjentom najwyższej jakości oraz ciągłości udzielania świadczeń zdrowotnych we wszystkich komórkach organizacyjnych.
  3. Świadczenia zdrowotne udzielane są zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, respektując prawa Pacjenta oraz zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
  4. Pomieszczenia oraz wyposażenie Placówki w sprzęt medyczny odpowiadają wymaganiom fachowym, sanitarnym i standardom określonym w odrębnych przepisach.
  5. Lekarze i fizjoterapeuci w La Perle WCP-M są zobowiązani prowadzić dokumentację medyczną zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
  6. W zakresie działań mających na celu rozpoznanie chorób lekarz:
    1. planuje i koordynuje postępowanie diagnostyczne, stosownie do stanu zdrowia Pacjenta,
    2. informuje Pacjenta lub jego rodzinę o możliwościach postępowania diagnostycznego w odniesieniu do aktualnego stanu zdrowia oraz wskazuje podmioty właściwe do jego przeprowadzenia,
    3. przeprowadza badanie podmiotowe i badanie przedmiotowe Pacjenta, a w razie potrzeby zleca wykonanie badań dodatkowych,
    4. kieruje Pacjenta na konsultacje specjalistyczne lub do jednostek lecznictwa zamkniętego w celu dalszej diagnostyki i leczenia, w przypadku gdy uzna to za konieczne,
    5. dokonuje interpretacji wyników badań i konsultacji wykonanych przez innych świadczeniodawców,
    6. orzeka o stanie zdrowia Pacjenta w oparciu o osobiste badanie i dokumentację medyczną.
  7. W zakresie działań mających na celu leczenie chorób lekarz:
    1. planuje i uzgadnia z Pacjentem postępowanie terapeutyczne, stosownie do jego problemów zdrowotnych oraz zgodnie z aktualną wiedzą medyczną,
    2. planuje i uzgadnia z Pacjentem działania edukacyjne mające na celu ograniczenie lub wyeliminowanie stanu będącego przyczyną choroby Pacjenta,
    3. zleca i monitoruje leczenie farmakologiczne,
    4. wykonuje zabiegi i procedury medyczne lub kieruje Pacjenta do ich wykonania u innych świadczeniodawców.
  8. W zakresie działań mających na celu usprawnianie Pacjenta lekarz chirurg zleca wydanie pacjentowi przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych zgodnie z odrębnymi przepisami.
  9. Do zadań fizjoterapeuty należy udzielanie świadczeń zdrowotnych zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, w szczególności poprzez:
    1. wykonywanie u Pacjentów badania komputerowego stóp i chodu (badanie dynamiczne i statyczne),
    2. projektowanie wkładek ortopedycznych dla Pacjentów,
    3. dobór i projektowanie wkładek ortopedycznych dla stopy cukrzycowej,
    4. dobór odciążeń w przypadku przeciążenia stopy (odciski, modzele),
    5. ocena funkcjonalna stóp, kręgosłupa, miednicy.

§ 17

  1. Rejestracja Pacjentów odbywa się od poniedziałku do piątku od godziny 10.00 do godziny 18.00, zarówno osobiście, telefonicznie, jak i za pośrednictwem poczty elektronicznej.
  2. Świadczenia zdrowotne udzielane są odpłatnie i bez skierowania.
  3. Świadczenia zdrowotne są udzielane w dniu zgłoszenia lub w terminie uzgodnionym z Pacjentem.
  4. W przypadku wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania terminu udzielenia świadczenia zdrowotnego, a które uniemożliwiają zachowanie tego terminu, Placówka informuje Pacjenta w każdy dostępny sposób o zmianie terminu wynikającego ze zmiany kolejności udzielenia świadczenia i jej przyczynie. Dotyczy to również możliwości zmiany terminu udzielenia świadczenia zdrowotnego na wcześniejszy.
  5. Świadczenia zdrowotne realizowane są w Placówce:
    1. w Poradni Chirurgii urazowo-ortopedycznej – zgodnie z harmonogramem udostępnionym w rejestracji;
    2. w Gabinecie Fizjoterapii – w czwartki w godzinach 8.00 – 18.00;
    3. w Gabinecie Diagnostyczno-zabiegowym – zgodnie z harmonogramem udostępnionym w rejestracji;
    4. w Pracowni projektowania wkładek ortopedycznych – zgodnie z harmonogramem udostępnionym w rejestracji
  6. Przyjęcia Pacjenta przez osobę wykonującą zawód medyczny odbywają się w warunkach ambulatoryjnych.
  7. Pacjent zobowiązany jest stawić się w Placówce w dniu i godzinie ustalonej w trakcie rejestracji. W przypadku wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania terminu udzielenia świadczenia zdrowotnego, a które uniemożliwiają przybycie Pacjenta, Pacjent powinien poinformować Placówkę w każdy możliwy sposób o konieczności zmiany terminu. Placówka zaproponuje Pacjentowi nowy termin wykonania świadczenia zdrowotnego, uwzględniając możliwości organizacyjne i dostępność określonych świadczeń.
  8. Po stawieniu się Pacjenta w punkcie rejestracji personel dokonuje weryfikacji danych Pacjenta i wskazuje miejsce, w którym udzielane są świadczenia zdrowotne. Personel rejestracji dokonuje również innych czynności wymaganych przez obowiązujące przepisy.
  9. W punkcie rejestracji Placówki Pacjent powinien złożyć m.in.:
    1. oświadczenie o upoważnieniu określonej osoby do wglądu w dokumentację medyczną za życia Pacjenta i po jego śmierci lub o nieupoważnieniu nikogo,
    2. upoważnienie osoby do udzielania informacji o swoim stanie zdrowia lub oświadczenie o nieupoważnieniu nikogo, a także
    3. upoważnienie osoby do uzyskiwania kopii dokumentacji medycznej albo oświadczenie o braku takiego upoważnienia.
  10. Placówka udziela świadczeń zdrowotnych wyłącznie odpłatnie. Pacjent obowiązany jest uiścić należną opłatę za daną usługę po zakończeniu jej świadczenia poprzez wpłatę gotówkową lub kartą płatniczą. Personel rejestracji przedstawia Pacjentowi stosowny rachunek.
  11. Pacjentowi przysługuje prawo do złożenia skargi na niewłaściwe lub nienależyte świadczenie przez Placówkę usług, naruszenie przez Placówkę obowiązków przewidzianych Regulaminem lub wynikających z przepisów powszechnie obowiązującego prawa, jak również na nieprawidłowe zachowanie lub czynności personelu Placówki.
  12. Skarga może zostać złożona pisemnie na adres La Perle WCP-M, za pośrednictwem poczty elektronicznej, na adres email: gabinet@la-perle.pl, a także ustnie do protokołu w siedzibie Placówki. Na każdą złożoną skargę zostanie udzielona pisemna odpowiedź niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia jej wpływu do Placówki lub zgłoszenia w siedzibie Placówki.

Dział VII Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą

§ 18

  1. La Perle WCP-M współdziała z innymi podmiotami leczniczymi w zakresie prawidłowości diagnostyki, leczenia Pacjentów oraz w celu zapewnienia ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, w szczególności poprzez kierowanie do innych placówek w celu konsultacji specjalistycznych, zlecanie badań laboratoryjnych niewykonywalnych w La Perle WCP-M, kierowanie na zabiegi specjalistyczne, o ile nie ma możliwości ich wykonania w Placówce.
  2. Szczegółowe zasady współdziałania z innymi podmiotami leczniczymi, w zakresie określonym w pkt. 1, określają przepisy prawa oraz postanowienia umów zawartych pomiędzy tymi podmiotami, a La Perle WCP-M.

Dział VIII. Organizacja procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat, wysokość opłat za świadczenia zdrowotne

§ 19

  1. WCP-M La-Perle udziela świadczeń zdrowotnych wyłącznie odpłatnie (komercyjnie).
  2. Przed rozpoczęciem udzielania każdego świadczenia zdrowotnego, Pacjent jest zawsze informowany o komercyjnym charakterze świadczenia.
  3. Każdy Pacjent ma możliwość uzyskania informacji o wysokości opłaty za poszczególne świadczenia zdrowotne na każdym etapie leczenia, jak i poprzez zapoznanie się z cennikiem, który udostępniany jest na tablicy ogłoszeń, a także do wglądu na prośbę Pacjenta.
  4. Cennik stanowi integralną część niniejszego Regulaminu (załącznik nr 1).

Dział IX. Przechowywanie i udostępnianie dokumentacji medycznej

§ 20

  1. Placówka prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną w sposób określony odrębnymi przepisami oraz zapewnia ochronę danych zawartych w tej dokumentacji.
  2. Placówka przechowuje dokumentację medyczną co do zasady przez okres 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu, chyba że przepis szczególny, w tym art. 29 UPP stanowi inaczej.
  3. Po upływie okresów wymienionych w ust. 2 Placówka niszczy dokumentację medyczną w sposób uniemożliwiający identyfikację Pacjenta, którego dotyczyła.
  4. Dokumentacja medyczna przeznaczona do zniszczenia może być wydana za pokwitowaniem Pacjentowi, jego przedstawicielowi ustawowemu lub osobie upoważnionej przez Pacjenta.
  5. Po upływie okresów, o których mowa w ust. 2, do postępowania z dokumentacją medyczną będącą materiałem archiwalnym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, stosuje się przepisy wydane na podstawie art. 5 ust. 2 i 2b tej ustawy.

§ 21

  1. WCP-M La-Perle udostępnia dokumentację medyczną Pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, bądź osobie upoważnionej przez Pacjenta.
  2. Po śmierci Pacjenta dokumentacja medyczna jest udostępniana osobie upoważnionej przez Pacjenta za życia lub osobie, która w chwili zgonu Pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym. Dokumentacja medyczna jest udostępniana także osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu pacjent za życia, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
  3. W przypadku sporu między osobami bliskimi o udostępnienie dokumentacji medycznej, zgodę na udostępnienie wyraża sąd, o którym mowa w art. 628 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego, w postępowaniu nieprocesowym na wniosek osoby bliskiej lub osoby wykonującej zawód medyczny. Osoba wykonująca zawód medyczny może wystąpić z wnioskiem do sądu także w przypadku uzasadnionych wątpliwości, czy osoba występująca o udostępnienie dokumentacji lub sprzeciwiająca się jej udostępnieniu jest osobą bliską.
  4. W przypadku gdy Pacjent za życia sprzeciwił się udostępnieniu dokumentacji medycznej, o którym mowa w ust. 2, sąd, o którym mowa w art. 628 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego, w postępowaniu nieprocesowym na wniosek osoby bliskiej, może wyrazić zgodę na udostępnienie dokumentacji medycznej i określić zakres jej udostępnienia, jeżeli jest to niezbędne:
    1. w celu dochodzenia odszkodowania lub zadośćuczynienia, z tytułu śmierci pacjenta;
    2. dla ochrony życia lub zdrowia osoby bliskiej.
  5. Podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych udostępnia dokumentację medyczną również:
    1. podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;
    2. organom władzy publicznej, w tym Rzecznikowi Praw Pacjenta, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, organom samorządu zawodów medycznych oraz konsultantom w ochronie zdrowia, a także Rzecznikowi Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności nadzoru i kontroli;
    3. podmiotom, o których mowa w art. 119 ust. 1 i 2 UDL, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia kontroli na zlecenie ministra właściwego do spraw zdrowia;
    4. upoważnionym przez podmiot, o którym mowa w art. 121 UDL, osobom wykonującym zawód medyczny, w zakresie niezbędnym do sprawowania nadzoru nad podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą;
    5. Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez nią zadań określonych w art. 31n ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
    6. Agencji Badań Medycznych w zakresie określonym ustawą z dnia 21 lutego 2019 r. o Agencji Badań Medycznych;
    7. ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom, w tym sądom dyscyplinarnym, prokuraturom, lekarzom sądowym i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem;
    8. uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, jeżeli badanie zostało przeprowadzone na ich wniosek;
    9. organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem;
    10. podmiotom prowadzącym rejestry usług medycznych, w zakresie niezbędnym do prowadzenia rejestrów;
    11. zakładom ubezpieczeń, za zgodą pacjenta;
    12. komisjom lekarskim podległym ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, wojskowym komisjom lekarskim oraz komisjom lekarskim Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Agencji Wywiadu, podległym Szefom właściwych Agencji;
    13. osobom wykonującym zawód medyczny, w związku z prowadzeniem procedury oceniającej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych na podstawie przepisów o akredytacji w ochronie zdrowia albo procedury uzyskiwania innych certyfikatów jakości, w zakresie niezbędnym do ich przeprowadzenia;
    14. wojewódzkiej komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych, o której mowa w art. 67e ust. 1 ustawy z dnia 06 listopada 2008 r. o prawach pacjenta, w zakresie prowadzonego postępowania;
    15. spadkobiercom w zakresie prowadzonego postępowania przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych, o której mowa w art. 67e ust. 1 ustawy z dnia 06 listopada 2008 r. o prawach pacjenta ;
    16. osobom wykonującym czynności kontrolne na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, w zakresie niezbędnym do ich przeprowadzenia;
    17. członkom zespołów kontroli zakażeń szpitalnych, o których mowa w art. 14 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w zakresie niezbędnym do wykonywania ich zadań.
  6. Dokumentacja medyczna może być udostępniona także szkole wyższej lub instytutowi badawczemu do wykorzystania w celach naukowych, bez ujawniania nazwiska i innych danych umożliwiających identyfikację osoby, której dokumentacja dotyczy.
  7. Elektroniczna dokumentacja medyczna, o której mowa w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, jest udostępniana na zasadach określonych w przepisach tej ustawy, ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne.

§ 22

  1. W przypadku, gdy Pacjentem jest osoba małoletnia, całkowicie ubezwłasnowolniona lub niezdolna do świadomego wyrażenia zgody, upoważnienia do uzyskiwania dokumentacji medycznej udziela w jego imieniu przedstawiciel ustawowy.
  2. Udzielenie upoważnienia może nastąpić w szczególności:
    1. w przypadku bezpośredniej obecności personelu La-Perle WCP-M– w każdej formie,
    2. w przypadku braku bezpośredniej obecności personelu La-Perle WCP-M– w różnych alternatywnych formach, pozwalających jednak potwierdzić tożsamość Pacjenta, np. przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo podpisu potwierdzonego profilem zaufanym czy też za pośrednictwem systemu informatycznego, takiego jak Internetowe Konto Pacjenta, o którym mowa w art. 2 pkt. 19 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia.
  3. La-Perle WCP-M udostępnia Pacjentom wzór pisemnego oświadczenia o udzieleniu upoważnienia do uzyskiwania dokumentacji medycznej, jednak skorzystanie z udostępnianego przez ten podmiot wzoru nie jest dla Pacjenta obligatoryjne (wzór oświadczenia stanowi Załącznik nr 2 do Regulaminu).
  4. Oświadczenie Pacjenta o upoważnieniu do uzyskiwania dokumentacji medycznej zamieszcza się lub dołącza się do dokumentacji indywidualnej wewnętrznej Pacjenta.
  5. W przypadku, gdy Pacjent nie złożył oświadczenia o upoważnieniu do uzyskiwania dostępu do dokumentacji medycznej, adnotację o tym również zamieszcza się w odnoszącej się do niego dokumentacji indywidualnej wewnętrznej.
  6. La-Perle WCP-M zobowiązana jest do ustalenia tożsamości Pacjenta, osoby udzielającej upoważnienia oraz osoby upoważnionej, której ma zostać udostępniona dokumentacja medyczna.

§ 23

  1. Wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej może zostać złożony w dowolnej formie, pozwalającej na zidentyfikowanie podmiotu, któremu ma zostać udostępniona dokumentacja medyczna w sposób niepozostawiający wątpliwości. Przykładowa treść wniosku o udostepnienie dokumentacji medycznej stanowi Załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu.
  2. Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
    1. do wglądu, w tym także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia, w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych, z wyłączeniem medycznych czynności ratunkowych, albo w siedzibie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem pacjentowi lub innym uprawnionym organom lub podmiotom możliwości sporządzenia notatek lub zdjęć;
    2. przez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku;
    3. przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta;
    4. za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
    5. na informatycznym nośniku danych.
  3. Zdjęcia rentgenowskie wykonane na kliszy, przechowywane przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych, są udostępniane za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu.
  4. Dokumentacja medyczna prowadzona w postaci papierowej może być udostępniona przez sporządzenie kopii w formie odwzorowania cyfrowego (skanu) i przekazanie w sposób określony w ust. 1 pkt 4 i 5, na żądanie Pacjenta lub innych uprawnionych organów lub podmiotów.
  5. W przypadku, gdy dokumentacja medyczna prowadzona w postaci elektronicznej jest udostępniana w postaci papierowych wydruków, osoba upoważniona przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych potwierdza ich zgodność z dokumentacją w postaci elektronicznej i opatruje swoim oznaczeniem, zawierającym imię, nazwisko, stanowisko i podpis.
  6. WCP-M La-Perle prowadzi wykaz zawierający informacje dotyczące udostępnianej dokumentacji medycznej.

§ 24

  1. Za udostępnienie dokumentacji medycznej w sposób określony w § 23 ust. 2 pkt. 2 i 5 i § 23 ust. 4Regulaminu WCP-M La-Perle pobiera opłatę.
  2. Postanowienie ust. 1 nie narusza uprawnień organów rentowych określonych w art. 77 ust. 5 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych i art. 121 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
  3. Opłaty, o której mowa w ust. 1, nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej:
    1. Pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie i w sposób, o którym mowa w§ 23 ust. 1 pkt. 2 i 5 i § 23 ust. 4 Regulaminu;
    2. w związku z postępowaniem, o którym mowa w art. 17d ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, prowadzonym przez Rzecznika Praw Pacjenta;
    3. w związku z postępowaniem, o którym mowa w art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o badaniach klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi (Dz. U. poz. 605), prowadzonym przez Rzecznika Praw Pacjenta;
    4. w związku z postępowaniem w sprawie świadczenia kompensacyjnego, o którym mowa w art. 67v UPP
    5. Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji oraz Agencji Badań Medycznych.
  4. Opłata za udostępnienie dokumentacji medycznej, o której mowa w ust. 1 wynosi:
    1. za jedną stronę wyciągu albo odpisu dokumentacji medycznej – 3,00 zł,
    2. za jedną stronę kopii albo wydruku dokumentacji medycznej – 0,50 zł,
    3. za udostępnienie dokumentacji medycznej na informatycznym nośniku danych – 2,50 zł.

Dział X. Prawa i obowiązki Pacjenta

§ 25

  1. Pacjent ma prawo do:
    1. świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej;
    2. przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń, w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń zdrowotnych;
    3. żądania, aby udzielający mu świadczeń zdrowotnych lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie, a pielęgniarka (położna) zasięgnęła opinii innej pielęgniarki (położnej) (lekarz lub pielęgniarka (położna) mogą odmówić, jeżeli uznają, że żądanie to jest bezzasadne);
    4. natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia;
    5. świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością przez podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych w warunkach odpowiadających określonym w odrębnych przepisach wymaganiom fachowym i sanitarnym;
    6. informacji o swoim stanie zdrowia;
    7. uzyskania od osoby wykonującej zawód medyczny przystępnej informacji o stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu, w zakresie udzielanych przez tę osobę świadczeń zdrowotnych oraz zgodnie z posiadanymi przez nią uprawnieniami. (prawo to dotyczy również pacjenta małoletniego, który ukończył 16 lat, lub jego przedstawiciel ustawowego);
    8. wyrażenia zgody na udzielenie informacji wymienionych w pkt. 7 innym osobom;
    9. żądania, aby osoba wykonująca zawód medyczny nie udzielała mu informacji, o której mowa w pkt. 7;
    10. przedstawienia – po uzyskaniu informacji, o której mowa w pkt. 7 – osobie wykonującej zawód medyczny swojego zdanie w tym zakresie;
    11. udzielenia informacji, o której mowa w pkt. 7 w pełnym zakresie, w przypadku określonym w art. 31 ust. 4 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (niepomyślnego rokowania);
    12. uzyskania od osoby wykonującej zawód medyczny informacji, o której mowa w pkt. 7, w zakresie i formie potrzebnej do prawidłowego przebiegu procesu diagnostycznego lub terapeutycznego (pacjent małoletni, który nie ukończył 16 lat);
    13. uzyskania od pielęgniarki, położnej przystępnej informacji o jego pielęgnacji i zabiegach pielęgniarskich (pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, lub jego ustawowy przedstawiciel);
    14. dostatecznie wczesnej informacji o zamiarze odstąpienia przez lekarza od leczenia pacjenta i wskazania przez tego lekarza możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego u innego lekarza lub podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych (pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub opiekun faktyczny);
    15. informacji o prawach pacjenta określonych w UPP oraz w przepisach odrębnych, uwzględniającej ograniczenia tych praw określone w tych przepisach (poprzez ich umieszczenie w lokalu podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, w miejscu ogólnodostępnym, a w przypadku Pacjenta niemogącego się poruszać, w sposób umożliwiający zapoznanie się z nią w pomieszczeniu, w którym Pacjent przebywa);
    16. informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych, w tym o profilaktycznych programach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, realizowanych przez ten podmiot;
    17. zgłaszania osobom wykonującym zawód medyczny, Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych lub podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu działania niepożądanego produktu leczniczego zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne;
    18. zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego (zwolnienie z obowiązku zachowania tajemnicy lekarskiej regulują przepisy art. 14 ust. 2-8 UPP);
    19. wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody, po uzyskaniu informacji w zakresie określonym w art. 9 UPP;
    20. wyrażenia zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenie innych świadczeń zdrowotnych (pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat) (prawo do wyrażenia zgody przysługuje przedstawicielowi ustawowemu pacjenta małoletniego, całkowicie ubezwłasnowolnionego lub niezdolnego do świadomego wyrażenia zgody, a w przypadku braku przedstawiciela ustawowego prawo to, w odniesieniu do badania, może wykonać opiekun faktyczny);
    21. wyrażenia sprzeciwu co do udzielenia świadczenia zdrowotnego, pomimo zgody przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego (pacjent małoletni, który ukończył 16 lat, osoba ubezwłasnowolniona albo pacjent chory psychicznie lub upośledzony umysłowo, lecz dysponujący dostatecznym rozeznaniem; w takim przypadku wymagane jest zezwolenie sądu opiekuńczego);
    22. wyrażenia zgody, o której mowa w pkt. 20 w formie pisemnej (lub w formie dokumentowej, w przypadku wyrażenia zgody za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta) przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta;
    23. uzyskania informacji, o której mowa w pkt. 7, przed wyrażeniem zgody w sposób określony w pkt. 22;
    24. poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych;
    25. leczenia bólu;
    26. obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych (osoba udzielająca świadczeń zdrowotnych może odmówić obecności osoby bliskiej w przypadku istnienia prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjenta);
    27. dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych (na zasadach przewidzianych w dziale IX Regulaminu);
    28. do wniesienia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarskiego określonego w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, jeżeli opinia albo orzeczenie ma wpływ na prawa lub obowiązki pacjenta wynikające z przepisów prawa (sprzeciw wnosi się do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta, za pośrednictwem Rzecznika Praw Pacjenta, w terminie 30 dni od dnia wydania opinii albo orzeczenia przez lekarza orzekającego o stanie zdrowia pacjenta, sprzeciw wymaga uzasadnienia, w tym wskazania przepisu prawa, z którego wynikają prawa lub obowiązki pacjenta).
    29. Dodatkowej opieki pielęgnacyjnej, która nie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w tym także do opieki sprawowanej nad pacjentem małoletnim albo posiadającym orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności;
  2. Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń zdrowotnych, ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do Dyrektora.

§ 26

  1. Pacjent jest zobowiązany do:
    1. przestrzegania regulaminu Placówki;
    2. przestrzegania zakazu palenia tytoniu oraz spożywania alkoholu na terenie Placówki;
    3. przestrzegania zasad higieny osobistej;
    4. przestrzegania zasad bezpieczeństwa i ppoż;
    5. przestrzegania zaleceń lekarza;
    6. zachowywania się w sposób niezakłócający pracy w Placówce, a także spokoju innych osób.

Dział XI. Postanowienia końcowe

§ 27

  1. Regulamin organizacyjny La Perle WCP-M zatwierdza Dyrektor.
  2. Wyciąg z Regulaminu jest dostępny dla pacjentów w rejestracji La Perle WCP-M.
  3. Postanowienia regulaminu zostają podane do wiadomości wszystkich zatrudnionych La Perle WCP-M.
  4. Regulamin wchodzi w życie z dniem 05.03.2025 r.